Algemeen

Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?

We vinden het ontzettend jammer dat u niet tevreden bent over onze producten en/of diensten. We kijken graag samen met u naar een oplossing. Neem daarvoor contact met ons op via het contactformulier. We reageren zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 7 dagen inhoudelijk op uw klacht.

Bent u niet tevreden met de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u deze voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl). Tevens kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform.

Hoe plaats ik een bestelling?

U kunt gemakkelijk en snel bestellen in onze webshop. U plaatst het gewenste artikel in uw winkelmandje door op de button ‘In winkelwagen’ te klikken. Nadat u het gewenste artikel in het winkelmandje heeft geplaatst, gaat u door naar de volgende stap waar u uw gegevens invult. Deze gegevens hebben wij nodig om uw pakket op het door u gewenste adres af te leveren of om contact met u op te nemen wanneer wij nog vragen hebben. In deze stap kunt u ook aangeven of u het pakket op een ander afleveradres wilt laten bezorgen dan uw huisadres. Als laatste geeft u aan op welke manier u wilt betalen en gaat u door naar de volgende stap.

Bij akkoord gaat u door naar Mollie, onze betaalinstantie. Wanneer u uw bestelling succesvol heeft afgerond, ontvangt u van ons een e-mail met uw orderbevestiging. Wanneer wij uw bestelling verzenden, ontvangt u ook hiervan een bevestiging via de e-mail. In deze e-mail staat een Track & Trace code vermeld van PostNL waarmee u uw bestelling kunt volgen.

Alle genoemde prijzen op deze website zijn inclusief btw.

Klantenservice bereiken

Onze klantenservice is bereikbaar via de telefoon: +31(0)347 32 67 63, via info@123ventilatie.nl. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8:00 tot 16:00. Wij streven ernaar uw mail binnen een week te beantwoorden.

 

 

 

Facturen en betalen

Welke betaalmogelijkheden zijn er?

Wanneer u een bestelling plaatst, kunt u een keuze maken uit de volgende betaalmogelijkheden: iDEAL, creditcard en Klarna. Uw betaling wordt afgehandeld door betalingssysteem Mollie. Wanneer u achteraf wenst te betalen, kiest u voor betalen via Klarna.

 

Wat is iDEAL?

iDEAL is online betalen via uw eigen telebankiersysteem. Met iDEAL rekent u af in uw vertrouwde internet betaalomgeving op basis van specifieke beveiligingsmethodes van uw eigen bank.

 

Creditcard

Betalen met creditcard is mogelijk via een beveiligde omgeving. Deze omgeving wordt door Mollie ondersteunt voor een veilige en correcte verwerking van uw betaling. U kunt ervoor kiezen om met Mastercard of Visa uw producten af te rekenen.

 

BETAALMETHODE

KOSTEN

iDEAL Gratis
Creditcard Gratis

 

 

 

Garantie en reparatie

Mijn product is defect, wat moet ik doen?

Is een product defect of beschadigd?
Voor alle artikelen die u bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat u er in alle redelijkheid van mag verwachten. Voor sommige producten geldt ook een extra garantie. Deze (fabrieks)garantie doet niets af aan de wettelijke garantie. Wij verzoeken u een gebrek zo spoedig mogelijk na ontdekking aan ons kenbaar te maken.

Garantievoorwaarden

  • De wettelijke garantietermijn gaat in vanaf de aankoopdatum;
  • Garantie is alleen geldig indien het ventilatie product conform de voorgeschreven richtlijnen en configuraties is geïnstalleerd;
  • Om uw garantievraag aan te kunnen nemen vragen wij u om uw garantie bij ons aan te melden via het contactformulier.

Extra fabrieksgarantie, bovenop de wettelijke garantie, vanuit de fabrikant

Ook enkele fabrikanten kunnen een langere garantietermijn geven op het gehele product of op de onderdelen. Bij veel fabrikanten doet u dit door het product online te registreren via hun website. Dit kunt u terugvinden in de garantiebepalingen van het product en via de website van de leverancier. De garantietermijnen die hier en op andere plekken op onze website worden genoemd betreffen de fabrieksgarantie.
Kijk hier voor een overzicht van alle leveranciers met de desbetreffende fabrieksgarantie.

Retourformulier

Wij verzoeken u vriendelijk ons het volgende via het contactformulier op te sturen:

  1. Een duidelijke en complete beschrijving over hoe de beschadiging of het defect is ontstaan.
  2. Drie tot vier foto’s die de beschadiging of het defect bewijzen.
  3. De beschadiging of het defect dient op ten minste één van de foto’s duidelijk zichtbaar te zijn.
  4. Het volledige artikel moet zichtbaar zijn op de foto.
  5. Houd rekening met het versturen van de mail en foto’s dat deze niet groter is dan 18MB. (Wij raden u daarom aan de foto’s als JPEG-bestand aan ons door te sturen).
  6. Na ontvangst van de foto’s wordt uw verzoek zo snel mogelijk in behandeling genomen. U ontvangt binnen enkele dagen maar tenminste binnen één week bericht over de verdere verwerking van uw verzoek.

Al langer in huis

Ook wanneer u het product al langer in huis heeft zijn defecten er om verholpen te worden. Als het product niet meer werkt kunt u contact opnemen met onze klantenservice. Zij sturen onze reparatieservice aan en houden u tegelijkertijd op de hoogte van de reparatie.

 

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact met ons op, wij helpen u graag verder.

Repareren jullie ook artikelen die niet bij 123ventilatie zijn aangekocht?

Ook al heeft u een product dat niet bij ons is aangeschaft staan we toch graag voor u klaar. Meld uw klacht/defect bij ons aan door te mailen naar info@123ventilatie.nl. U kunt ook bellen naar onze klantenservice. We zijn bereikbaar via +31(0)347 32 67 63.

Wij bespreken het defect met u en geven van tevoren een inschatting van de kosten. Wanneer u akkoord gaat met de indicatie plannen wij een servicemonteur in die uw defect vakkundig voor u oplost.

Kan ik mijn reparatie volgen?

Nadat wij het te repareren artikel in ontvangst hebben genomen houden wij u op de hoogte van de vorderingen van de reparatie. U hoeft dus niets meer te doen.

Kost mijn reparatie geld?

Wanneer uw reparatie binnen de garantievoorwaarden en -termijn valt repareren we uw artikel gratis.

Maar ook buiten uw garantievoorwaarden laten we u natuurlijk niet in de kou staan! U kunt uw artikel naar ons opsturen zodat wij u een inschatting kunnen geven van de kosten. Let op: hier rekenen wij onderzoekskosten voor. U kunt dan zelf bepalen welke vervolgstappen u wilt zetten:

  1. Laten repareren tegen betaling
  2. Terugsturen zonder repareren, na betaling van de onderzoekskosten van €35.39 of €145.20 bij een reparatie aan huis.

Repareren jullie ook aan huis?

Ja wij repareren absoluut aan huis. Wanneer u een defect bij ons meldt neemt de klantenservice binnen 48 uur* contact met u op om een serviceafspraak in te plannen.

*weekenden en feestdagen uitgezonderd.

Garantie op mijn product

Standaard heeft u 2 jaar garantie op uw producten, waarbij uw aankoopbewijs/factuur uw garantiebewijs is.

Ook heeft u recht op wettelijke garantie. Dat wil zeggen dat een product datgene moet doen wat een consument (bij normaal gebruik) in alle redelijkheid mag verwachten.

Fabrieksgarantie en of verlengde garantie;

De meeste fabrikanten bieden u een fabrieksgarantie. Elke fabrikant hanteert hiervoor eigen voorwaarden. Voor de garanties en de daaraan verbonden voorwaarden verwijzen wij u graag naar onderstaande fabrikanten. Net als voor bovengenoemde aanvullende garantie geldt dat deze fabrieksgaranties niets afdoen aan hiervoor genoemde wettelijke garantie.

Zehnder
Orcon
Duco
Buva
Itho Daalderop
Brink Climate Systems

Staat uw artikel of fabrikant hier niet bij? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice.

 

 

 

Levering

Zijn er kosten verbonden aan het verzenden van mijn bestelling?

Wanneer u bij 123ventilatie.nl bestelt voor meer dan €25,- rekenen wij geen verzendkosten. Voor bestellingen onder €25,- of wanneer deze onder dit bedrag komt door een gedeeltelijke retourzending brengen wij €6.05 verzendkosten in rekening.


Dit geldt alleen voor bestelling binnen Nederland, buiten Nederland zullen wij de kosten doorberekenen welke wij ook extra betalen. Dit zal altijd in overleg met de klant gebeuren.

Wat is de levertijd van mijn bestelling?

Voor artikelen die voorradig zijn geldt: op werkdagen voor 15.00 uur besteld, na 2 dagen in huis*. Producten die niet voorradig zijn bestellen wij direct voor u. Natuurlijk hoort u van ons wat de verwachte leverdatum wordt. Bovendien kunt u bij elk artikel na het selecteren van de maat zien wat de levertijd is. Voor producten die niet voorradig zijn geldt dat wij uw bestelling binnen 1 tot 10 werkdagen verzenden.

Na onze zorgvuldige kwaliteitscontrole levert PostNL uw bestelling af op het door u opgegeven afleveradres. Wanneer uw bestelling ook montage bevat plannen we samen met u een geschikte datum in en neemt onze monteur uw product mee.

*Uitgezonderd feestdagen.

Wie bezorgt mijn bestelling?

Wij versturen bijna al onze bestellingen met PostNL. Dankzij hun grote netwerk zijn wij bijna altijd verzekerd van een snelle, gemakkelijke en correcte levering van uw bestelling.

Niemand thuis bij het bezorgen van je pakket? Dan geeft PostNL het af bij de buren of bij een PostNL-punt. Met de track & trace-code zie je waar je het pakket kunt ophalen. Heb je de PostNL-app? Daarmee kun je ook zien waar je pakket is.

Zendingen per pallet en naar het buitenland worden met DHL verstuurd. 

 

 

 

Producten

Welke soorten filters zijn er?

Er zijn verschillende soorten filters, afhankelijk van hoeveel stofdeeltjes zij tegen moeten houden.

meest gebruikte types zijn de voorfilters G3 en G4 filters en fijnstoffilter F7. De voorfilters houden vooral stofdeeltjes tegen die van buiten naar binnen willen en beschermen daarmee de warmtewisselaar. De fijnfilter is er dan juist weer om de lucht in de woning te filteren.

Deze fijnfilters worden vaak gebruikt door mensen met allergieën omdat deze filters ook pollen filteren.

Daarnaast zijn er ook nog HEPA filters, dit zijn filters die nog meer stof tegenhouden. De HEPA filters houden zo’n 95% tot 99% van de stofdeeltjes van 0.3 micrometer. Ter vergelijking: een menselijke haar is zo’n 50 micrometer.

Hoe vaak moet ik de filters vervangen?

De filters kunnen het beste 1-2 keer per jaar vervangen worden. U kunt heel makkelijk controleren of het tijd is om de filters te vervangen door deze even uit de machine te trekken en te kijken hoe ze eruit zien. Zijn ze wit of lichtgrijs? Dan hoeven ze nog niet vervangen te worden. Zijn ze donkergrijs of zwart, dan zijn de filters aan vervanging toe.

Bij 123ventilatie hebben we verschillende filters in ons assortiment.

Heb ik filters nodig voor mijn WTW?

Elke WTW unit bevat filters die stof en ander klein vuil uit de lucht filteren voor deze uw woning in geblazen wordt. Zonder filters komt dit vuil niet alleen in uw huis terecht, maar ook in de WTW zelf. Deze gaat daardoor een stuk sneller kapot dan de bedoeling is. Bovendien zorgen vervuilde filters ervoor dat de hoeveelheid lucht die de WTW in en uit gaat minder wordt. Dit verandert de airflow in het huis en zorgt ervoor dat de WTW in onbalans komt. Filters zijn dus absoluut nodig.

Wat moet ik doen in geval van brand of calamiteit?

Er is te weinig aandacht voor wat er moet gebeuren met een WTW of ander ventilatiesysteem bij brand of andere calamiteiten. Mocht u een melding krijgen dat ramen en deuren gesloten moeten worden vanwege brand of giftige stoffen in de lucht, zet dan de WTW uit.

Het uitschakelen van de WTW doet u door de stekker uit het stopcontact te halen of de elektriciteit van de groep waar de WTW op is aangesloten uit te schakelen.

Kan ik mijn WTW zelf vervangen?

Wij raden het zelf vervangen van uw WTW af. Wanneer de WTW niet goed wordt gemonteerd of ingeregeld kan het gevolgen hebben. De WTW kan bijvoorbeeld meer geluid maken of gaat minder lang mee.

Bent u redelijk technisch en wilt u de WTW toch zelf vervangen? We leveren altijd de handleiding bij een nieuwe WTW. Bovendien hebben we een artikel geschreven met tips bij het zelf vervangen van een woonhuisventilator.

Moet een WTW-ventilatie onderhouden worden?

Ja, het onderhoud van uw WTW-ventilatie zorgt ervoor dat deze optimaal blijft werken en langer mee gaat. Een gedeelte van het onderhoud kunt u zelf uitvoeren, zoals het vervangen van de filters. 123ventilatie raadt aan om de filters 1-2 keer per jaar te vervangen. Daarnaast moet de warmtewisselaar elke 2 jaar gecontroleerd en schoongemaakt worden. De ventilatiekanalen en ventielen/roosters eens in de 5-6 jaar.

Hoe wij bij 123ventilatie te werk gaan wanneer we uw ventilatiesysteem schoonmaken? Dat leest u in onze blog.

Wanneer moet ik mijn WTW unit vervangen?

Bent u al in het bezit van een WTW maar twijfelt u of deze aan vervanging toe is? U kunt uzelf deze vragen stellen:

  • Hoe oud is de WTW?
  • Maakt de WTW meer geluid dan u gewend bent?
  • Is de WTW goed onderhouden?

Een WTW-unit gaat gemiddeld zo’n 15 jaar mee, wanneer deze goed onderhouden is. Zodra de WTW al wat ouder is, is het in de meeste gevallen verstandig om deze te vervangen. De nieuwere technieken zorgen ervoor dat WTW’s stiller en energiezuiniger zijn dan een aantal jaar geleden.

Hoe lang gaat een WTW unit mee?

Gemiddeld gaat een WTW-unit zo’n 15 jaar mee. Is uw WTW ouder dan 15 jaar of maakt deze meer geluid dan u gewend bent? Dan raden wij vervanging van uw huidige systeem aan.

Na 15 jaar is de techniek ook alweer zoveel verder dat het voordeliger is om een nieuwe WTW aan te schaffen. Deze zijn vaak energiezuiniger en maken minder geluid.

Hoe lang duurt het vervangen van een WTW unit?

Onze monteurs hebben veel ervaring met het vervangen van WTW systemen. Toch is de duur die ze ermee bezig zijn wel afhankelijk van een aantal onderdelen. Wanneer u veel ventielen heeft kan het vervangen iets langer duren. Gemiddeld zijn onze monteurs zo’n 3 uur bezig met het vervangen en inregelen van uw nieuwe WTW.

 

 

 

Retourneren en annuleren

Retourneren en annuleren

Mag ik mijn bestelling annuleren?

Dit kan zolang uw pakketje ons magazijn nog niet heeft verlaten. Maar in ons magazijn wordt hard gewerkt, dus bel ons zo snel mogelijk op +31 (0)347 32 67 63 om de annulering op tijd door te kunnen geven. Is uw pakket al onderweg? Dan kunt u deze weigeren aan de deur of kosteloos retourneren.

Mag ik mijn artikel retourneren?

U heeft het recht om binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. Dit geldt voor alle producten die u bij ons koopt. Voor diensten geldt dat u de overeenkomst binnen 14 dagen na het kopen van de dienst kunt herroepen. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u ons via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld schriftelijk, per post, fax of e-mail) op de hoogte stellen de overeenkomst te herroepen. U kunt hiervoor gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping, maar bent hiertoe niet verplicht. U dient de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 dagen na de dag waarop u het besluit de overeenkomst te herroepen aan ons heeft medegedeeld, aan ons terug te zenden of te overhandigen. U bent op tijd als u de goederen terugstuurt voordat de termijn van 14 dagen is verstreken. Wij verzoeken u om onderstaande retourvoorwaarden in acht te nemen:

Retourvoorwaarden

  1. Indien u meerdere artikelen in één bestelling plaatst maar deze separaat worden geleverd daar één van de artikelen via een verkopende partij van 123ventilatie.nl gaat, geldt dat de termijn pas ingaat wanneer u alle artikelen heeft ontvangen.
  2. Voor alle afgeprijsde artikelen gelden dezelfde voorwaarden.
  3. Het artikel zit in de originele verpakking (voor zover als mogelijk), “Modelformulier voor herroeping”.
  4. Het artikel in een zo oorspronkelijke originele staat en originele verpakken retour gezonden wordt, en de verpakking onbeschadigd en niet voorzien is van teksten en/of bewerkt is met enigerlei voorwerpen waardoor het voor ons niet meer fatsoenlijk door te verkopen is indien redelijkerwijs mogelijk.

Kan ik mijn artikel ruilen voor een ander artikel?

Wanneer u uw artikel retourneert kunt u een nieuwe bestelling plaatsen in onze webshop. Wij adviseren om deze bestelling direct te bevestigen, zeker wanneer de voorraad gering is. Uw bestelling is pas gereserveerd wanneer u heeft betaalt. We vragen u dus opnieuw vooraf te betalen terwijl wij uw retour verwerken.

Artikel(en) retour sturen

Omdat we het erg vervelend vinden dat uw product niet naar wens is hebben wij het retourneren niet alleen gratis, maar ook zo makkelijk mogelijk gemaakt.

Wanneer u de volgende stappen volgt kunt u uw product gratis retourneren:

  1. U geeft onze klantenservice een melding van de te retourneren artikelen via het contactformulier zodat wij kunnen zorgen voor een snelle terugbetaling van de geretourneerde artikelen.
  2. Op de bijgeleverde pakbon kruist u de artikelen aan welke u wilt retourneren, waarna u dit formulier samen met de artikelen in de doos plaatst en deugdelijk dichtplakt.
  3. De doos met de retourgegevens voorzien van antwoordnummer levert u vervolgens in bij het dichtstbijzijnde PostNL punt. Retourgegevens vindt u onderaan deze pagina.
  4. Bewaar het verzendbewijs, zodat wij samen met u de verzending kunnen traceren indien er iets mis is gegaan.

Als u gebruik maakt van ons antwoordnummer/retourlabel, houd er dan rekening mee dat het risico voor de terugzending bij u als consument blijft liggen. Mocht het product kwijtraken tijdens de retournering, dan is dit uw risico. Wij raden u daarom aan (bij hogere orderwaarde) uw verzending te verzekeren en een verzendbewijs te bewaren.

U mag uiteraard ook op eigen initiatief, zonder voorafgaande mededeling, retourneren, of dit doen via een andere vervoerder dan PostNL. De directe kosten voor het terugsturen zijn dan wel voor eigen rekening en het risico voor de terugzending blijft net als bij de aangemelde retourzending bij u als consument liggen. Wij raden u daarom aan ​(bij hogere orderwaarde) uw verzending te verzekeren en een verzendbewijs te bewaren.

Wat is het retouradres?

123Ventilatie.nl
Afd. Retouren
ovv retournummer
Kamerlingh Onneslaan 24
3401MZ, IJSSELSTEIN

Wat is het antwoordnummer?

123Ventilatie.nl
Afd. Retouren
ovv retournummer
Antwoordnummer 13548
4130ZX, VIANEN UT

Wanneer ontvang ik mijn geld terug na het retour sturen van een product?

Wij streven ernaar om retourzendingen binnen 7 dagen te verwerken. Bij het herroepen van uw overeenkomst betalen wij het aankoopbedrag (inclusief verzendkosten) zo snel mogelijk terug, maar uiterlijk binnen 14 dagen na de herroeping.

Wij wachten met terugbetaling tot we de teruggestuurde artikelen hebben ontvangen of er aangetoond is dat de artikelen teruggezonden zijn.

  1. Als uw bestelling klaar is voor terugzending, kunt u deze, met alle benodigde retourformulieren, afgeven bij een PostNL punt. Bewaar het verzendbewijs.
  2. Uw pakket wordt door PostNL naar ons retouradres gebracht.
  3. Uw retourzending wordt gecontroleerd.

Hieronder kunt u per betaaloptie kijken hoe een artikel wordt verrekend en met welke tijdsduur u rekening kunt houden voor het geld weer op uw rekening staat. Wij betalen terug met hetzelfde betaalmiddel dat u heeft gebruikt, tenzij u uitdrukkelijk anders heeft ingestemd. Voor de terugbetaling worden geen kosten in rekening gebracht.

U bent alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. Voor diensten geldt dat u alleen gehouden bent de eventuele abonnementskosten te betalen voor de dienst tot het moment van ontbinding.

*          Normale verwerkingstijd, uitzonderingen daargelaten.
*          Bij Creditcard rekening is de terugbetaling te vinden op het eerstvolgende maandoverzicht of op de dag van afschrijving.

Bij retourzending van artikelen verzonden via Express levering worden de verzendkosten van €9,95 niet vergoed. In het geval dat u de bestelling op rekening gekocht heeft en u stuurt deze binnen de betalingstermijn (14 dagen) aan ons terug, dan ontvang u van ons een e-mail dat uw nieuwe openstaande rekeningbedrag €0,00 is. Indien u langer wacht met het terugsturen van uw bestelling vragen wij u vriendelijk de rekening eerst te voldoen. Wanneer wij daarna uw bestelling retour ontvangen, krijgt u vervolgens het rekeningbedrag weer teruggestort op uw rekening.

Diensten die uitgezonderd zijn van het herroepingsrecht

Wanneer u bij ons een dienst afneemt is het mogelijk dat deze volledig wordt uitgevoerd binnen de bedenktijd van 14 kalenderdagen. Deze diensten zijn uitgezonderd van het herroepingsrecht. De uitzondering is alleen geldig na uitdrukkelijke toestemming van de consument. In ons bestelproces wijzen wij u dan ook op het doen van afstand van het herroepingsrecht.

Mocht u nog vragen hebben, neem gerust contact op met onze klantenservice. Wij helpen u graag verder.

 

 

 

Reviews

Onze Trustpilot reviews

Wij verzamelen klantbeoordelingen en reviews via het platform Trustpilot.

Reviews op Trustpilot worden geschreven door consumenten van over de hele wereld. Iedereen met een service- of koopervaring in de afgelopen 12 maanden, kan hierover gratis een review schrijven, mits ze over een Trustpilot-gebruikersaccount beschikken, de richtlijnen voor reviewers naleven en geen belangenconflict hebben met het bedrijf dat ze beoordelen.

Reviews over bedrijven worden gepubliceerd op hun openbare Trustpilot-profiel. Hier kunnen consumenten reviews lezen en achterlaten en andere relevante informatie vinden, zoals onder meer de TrustScore en sterrenscore van het bedrijf.

Een Trustpilot-review kan op twee manieren ontstaan:

  • Consumenten kunnen een Trustpilot-account aanmaken en op eigen initiatief een review schrijven over hun service- of koopervaring. Dit wordt ‘organische reviews’ genoemd.
  • Bedrijven kunnen hun klanten kosteloos uitnodigen om een review achter te laten. Bij het versturen van review-uitnodigingen moeten bedrijven er wel voor zorgen dat er geen vooringenomenheid is in de manier waarop zij hun klanten uitnodigen, en mag er geen beloning of incentive aangeboden worden.

Trustpilot is in 2007 opgericht als een onafhankelijk, open platform dat bedrijven en consumenten met elkaar verbindt, en de samenwerking tussen hen versterkt. Iedereen krijgt de mogelijkheid om een review te plaatsen, zonder dat deze vooraf wordt ingezien of bewerkt door het bedrijf in kwestie. In dit opzicht verschilt Trustpilot sterk van ‘gesloten’ of ‘pay-to-access’-platforms, waar bedrijven reviews uitsluitend voor marketingdoeleinden verzamelen en de reviews die hen niet bevallen gewoon offline kunnen halen. Dit is niet het geval op Trustpilot. Reviews worden zonder mogelijkheid tot moderatie of censuur gepubliceerd. Trustpilot beschouwt reviews als user-generated content die eigendom is van de schrijvers, en zij zijn de enigen die hun reviews kunnen bewerken of verwijderen. Dit kan worden gedaan via hun gebruikersaccount.

Op onze 123ventilatie Trustpilot pagina kunt u onze reviews inzien en zelf een review schrijven. Hier kunt u verder lezen over hoe het Trustpilot reviewplatform werkt.

 

 

 

Storingen

Tocht door mijn ventilatiesysteem

Tocht in huis kan als zeer onprettig worden ervaren. Niemand zit immers te wachten op koude luchtstromen in de woning. Helaas komt dit geregeld voor in huizen met een mechanische ventilatie. Gelukkig is er vrijwel altijd wat te doen aan een ventilatiesysteem dat tocht. Ontdek in dit artikel wat de oorzaak van dit probleem is en hoe u het kunt verhelpen én voorkomen!

Hoe komt het dan mijn ventilatiesysteem tocht?

Tocht bij een mechanische ventilatie komt regelmatig voor. Het ventilatiesysteem zorgt ervoor dat er constant vuile lucht wordt afgevoerd en frisse lucht van buiten naar binnen kan stromen. Dit gebeurt onder andere aan de hand van luchtroosters in ramen en deuren. Vooral bij harde wind en grote temperatuurverschillen tussen binnen en buiten kan de frisse lucht aanvoelen als tocht. Ook hoge luchtsnelheden (vanaf 0.25 m/s) kunnen een gevoel van tocht veroorzaken, zelfs als de aangevoerde lucht dezelfde temperatuur als de lucht in de woning heeft.

Wat kan ik tegen de tocht doen?

Men is snel geneigd om de ventilatieroosters te sluiten wanneer er tocht is in huis. Dit heeft alleen een negatief effect op de ventilatie, omdat er dan geen frisse lucht meer naar binnen kan stromen. Het is daarom beter om de ventilatieroosters gewoon open te houden. Om de tocht toch tegen te gaan is het aan te raden om de roosters op hogere plekken te laten plaatsen. Ook kan het helpen om de grootte van de luchtroosters aan te passen. Hierdoor zullen er minder snel hoge luchtsnelheden ontstaan. Een andere optie tegen tocht is om de roosters boven een radiator te laten plaatsen. Zo kan de frisse lucht meteen worden opgewarmd.

Hoe voorkom ik tocht in huis veroorzaakt door mijn mechanische ventilatie?

Het is natuurlijk goed als u tocht door ow mechanische ventilatie kunt oplossen, maar het is beter om dit helemaal te voorkomen! Dit kunt u veelal bereiken door te zorgen voor een goede installatie en regelmatige reiniging en onderhoud.

Goede installatie van uw ventilatiesysteem

Een goede installatie van een ventilatiesysteem is belangrijk om ervoor te zorgen dat deze optimaal werkt en geen vervelende geurtjes veroorzaakt. Om hier zeker van te zijn is het essentieel om de installatie te laten doen door één van onze vakmannen. Wij weten precies waar elk onderdeel waar en hoe geplaatst moet worden. Zo moeten de ventilatiekanalen bijvoorbeeld zo geplaatst worden dat er voldoende frisse lucht de woning in kan stromen en de vervuilde lucht goed kan worden afgezogen.

Wij vragen u om uw situatie in beeld te brengen zodat we een een ventilatieplan voor u kunnen opstellen. Het is wel belangrijk om te weten dat er toch altijd nog een kans is dat je iets van tocht voelt. Dat komt omdat een ventilatiesysteem altijd werkt met frisse lucht van buiten.

Is dit echt een probleem voor u? Kies dan voor een Warmte Terugwinsysteem (WTW). Dit systeem verwarmd de frisse lucht namelijk voor.

Regelmatig reinigen

Het is belangrijk om de ventilatieroosters twee keer per jaar schoon te maken. Dit kunt u doen met een stofzuiger en een sopje. Soms is het nodig om de ventilatieroosters hiervoor los te schroeven. Maak ook de ventielen los om deze te kunnen reinigen in het sop. Let er wel goed op dat u de ventielen op de juiste plek terugplaatst. Om het reinigen van uw ventilatierooster zo gemakkelijk mogelijk te maken een uitleg gemaakt. Lees deze uitleg hier.

Het reinigen en onderhoud van uw ventilatiesysteem en afvoerbuizen kan beter door een specialist uitgevoerd worden.

Regelmatig onderhoud

Met regelmatig onderhoud van uw ventilatiesysteem zorgt u ervoor dat deze langer meegaat, goed blijft werken en geen vervelende geurtjes produceert. Het is verstandig om de volgende richtlijnen aan te houden:

Laat elke twee jaar klein onderhoud uitvoeren. Uw ventilatiebox wordt dan gereinigd en geïnspecteerd.
Laat elke vier jaar groot onderhoud uitvoeren. Uw ventilatiebox wordt dan gereinigd en geïnspecteerd.
  Ook worden de ventielen en afvoerkanalen gereinigd.  Als laatste wordt het gehele systeem goed afgesteld.

Schimmel in mijn ventilatiesysteem

Een stinkend ventilatiesysteem kan voor veel ongemak zorgen en invloed hebben op uw woongenot. Dat is helemaal niet fijn natuurlijk. Dat uw ventilatie stinkt kan verschillende oorzaken hebben. Daarnaast leggen we u ook uit wat u kunt doen om de stank tegen te gaan en zelfs helemaal te voorkomen. Lees dus vooral verder!

Hoe komt het dan mijn ventilatiesysteem stinkt?

Het is niet altijd even duidelijk wat de oorzaak van een stinkend ventilatiesysteem precies is. Er zijn 6 mogelijkheden en we leggen ze allemaal aan u uit.

1. Nare geuren van buiten
    Het ventilatiesysteem zuigt nare geurtjes van buitenaf en voert deze naar binnen toe.
2. Achterstallig onderhoud
    Het ventilatiesysteem heeft onderhoud nodig. Vuil en bacteriën kunnen zich in het systeem ophopen na een bepaalde tijd. Als dit niet weg wordt gehaald tijdens onderhoud, dan kan dit voor vieze geuren zorgen.
3. Verouderd systeem
    Het ventilatiesysteem of de luchtroosters zijn verouderd zijn en moeten vervangen worden. Soms is een systeem zo oud geworden dat het lucht niet meer goed kan filteren of dat er een lek ontstaat. Hierdoor kan het zijn dat de toegevoerde lucht niet meer fris ruikt.
4. Problemen met het ventilatiekanaal
    Er zijn problemen met de gedeelde ventilatieschacht. Dit is vooral het geval in appartementencomplexen. Als er ergens een lek is, of als het systeem niet goed is afgesteld, dan kunnen nare geurtjes van de ene woning naar de andere worden verplaatst.
5. Uw ventilatie heeft lange tijd uit gestaan
    Uw ventilatiesysteem heeft voor lange tijd uit gestaan, waardoor ongedierte of vogels zich hebben genesteld in de luchtkanalen. Wanneer de ventilatie weer gebruikt wordt, dan kan het zijn dat hierdoor allerlei vervelende geuren door de woning worden verspreid.
6. DIY werkzaamheden
    Mensen die niet opgeleid zijn om aan het ventilatiesysteem gaan zitten hebben aan uw ventilatiesysteem gewerkt. Hierdoor kan het zijn dat het systeem niet goed meer werkt, waardoor de toegevoerde lucht kan gaan stinken. Tevens komt het wel eens voor dat mensen hun mobiele airco aansluiten op een ventilatieventiel. Hierdoor kunnen er ook vervelende luchtjes door het hele huis verspreiden.

Wat kan ik tegen de stank doen?

Om iets tegen de stank van een ventilatiesysteem te kunnen doen is het belangrijk dat u eerst weet waar dit precies vandaan komt. Het is vaak lastig om hier zelf achter te komen. 123Ventilatie.ml is gespecialiseerd in het verhelpen van stankoverlast in ventilatiesystemen.

Onze mogelijke oplossingen voor stankoverlast vanuit een ventilatiesysteem zijn:

Het uitvoeren van een reiniging
Het dichten van lekken
Het verplaatsen of vervangen van luchtroosters
Het vervangen van het ventilatiesysteem
Het systeem beter afstellen

Hoe voorkom ik de stankoverlast?

Het is natuurlijk goed als u stankoverlast door ow mechanische ventilatie kunt oplossen, maar het is beter om dit helemaal te voorkomen! Dit kunt u veelal bereiken door te zorgen voor een goede installatie en regelmatige reiniging en onderhoud.

Goede installatie van uw ventilatiesysteem

Een goede installatie van een ventilatiesysteem is belangrijk om ervoor te zorgen dat deze optimaal werkt en geen vervelende geurtjes veroorzaakt. Om hier zeker van te zijn is het essentieel om de installatie te laten doen door één van onze vakmannen. Wij weten precies waar elk onderdeel waar en hoe geplaatst moet worden. Zo moeten de ventilatiekanalen bijvoorbeeld zo geplaatst worden dat er voldoende frisse lucht de woning in kan stromen en de vervuilde lucht goed kan worden afgezogen.

Regelmatig reinigen

Het is belangrijk om de ventilatieroosters twee keer per jaar schoon te maken. Dit kunt u doen met een stofzuiger en een sopje. Soms is het nodig om de ventilatieroosters hiervoor los te schroeven. Maak ook de ventielen los om deze te kunnen reinigen in het sop. Let er wel goed op dat u de ventielen op de juiste plek terugplaatst. Om het reinigen van uw ventilatierooster zo gemakkelijk mogelijk te maken een uitleg gemaakt. Lees deze uitleg hier.

Het reinigen en onderhoud van uw ventilatiesysteem en afvoerbuizen kan beter door een specialist uitgevoerd worden.

Regelmatig onderhoud

Met regelmatig onderhoud van uw ventilatiesysteem zorgt u ervoor dat deze langer meegaat, goed blijft werken en geen vervelende geurtjes produceert. Het is verstandig om de volgende richtlijnen aan te houden:

Laat elke twee jaar klein onderhoud uitvoeren. Uw ventilatiebox wordt dan gereinigd en geïnspecteerd.
Laat elke vier jaar groot onderhoud uitvoeren. Uw ventilatiebox wordt dan gereinigd en geïnspecteerd.
Ook worden de ventielen en afvoerkanalen gereinigd.  Als laatste wordt het gehele systeem goed afgesteld.

Mijn ventilatie stinkt

Een stinkend ventilatiesysteem kan voor veel ongemak zorgen en invloed hebben op uw woongenot. Dat is helemaal niet fijn natuurlijk. Dat uw ventilatie stinkt kan verschillende oorzaken hebben. Daarnaast leggen we u ook uit wat u kunt doen om de stank tegen te gaan en zelfs helemaal te voorkomen. Lees dus vooral verder!

Hoe komt het dan mijn ventilatiesysteem stinkt?

Het is niet altijd even duidelijk wat de oorzaak van een stinkend ventilatiesysteem precies is. Er zijn 6 mogelijkheden en we leggen ze allemaal aan u uit.

1. Nare geuren van buiten
    Het ventilatiesysteem zuigt nare geurtjes van buitenaf en voert deze naar binnen toe.
2. Achterstallig onderhoud
    Het ventilatiesysteem heeft onderhoud nodig. Vuil en bacteriën kunnen zich in het systeem ophopen na een bepaalde tijd. Als dit niet weg wordt gehaald tijdens onderhoud, dan kan dit voor vieze geuren zorgen.
3. Verouderd systeem
    Het ventilatiesysteem of de luchtroosters zijn verouderd zijn en moeten vervangen worden. Soms is een systeem zo oud geworden dat het lucht niet meer goed kan filteren of dat er een lek ontstaat. Hierdoor kan het zijn dat de toegevoerde lucht niet meer fris ruikt.
4. Problemen met het ventilatiekanaal
    Er zijn problemen met de gedeelde ventilatieschacht. Dit is vooral het geval in appartementencomplexen. Als er ergens een lek is, of als het systeem niet goed is afgesteld, dan kunnen nare geurtjes van de ene woning naar de andere worden verplaatst.
5. Uw ventilatie heeft lange tijd uit gestaan
    Uw ventilatiesysteem heeft voor lange tijd uit gestaan, waardoor ongedierte of vogels zich hebben genesteld in de luchtkanalen. Wanneer de ventilatie weer gebruikt wordt, dan kan het zijn dat hierdoor allerlei vervelende geuren door de woning worden verspreid.
6. DIY werkzaamheden
    Mensen die niet opgeleid zijn om aan het ventilatiesysteem gaan zitten hebben aan uw ventilatiesysteem gewerkt. Hierdoor kan het zijn dat het systeem niet goed meer werkt, waardoor de toegevoerde lucht kan gaan stinken. Tevens komt het wel eens voor dat mensen hun mobiele airco aansluiten op een ventilatieventiel. Hierdoor kunnen er ook vervelende luchtjes door het hele huis verspreiden.

Wat kan ik tegen de stank doen?

Om iets tegen de stank van een ventilatiesysteem te kunnen doen is het belangrijk dat u eerst weet waar dit precies vandaan komt. Het is vaak lastig om hier zelf achter te komen. 123Ventilatie.ml is gespecialiseerd in het verhelpen van stankoverlast in ventilatiesystemen.

Onze mogelijke oplossingen voor stankoverlast vanuit een ventilatiesysteem zijn:

Het uitvoeren van een reiniging
Het dichten van lekken
Het verplaatsen of vervangen van luchtroosters
Het vervangen van het ventilatiesysteem
Het systeem beter afstellen

Hoe voorkom ik de stankoverlast?

Het is natuurlijk goed als u stankoverlast door ow mechanische ventilatie kunt oplossen, maar het is beter om dit helemaal te voorkomen! Dit kunt u veelal bereiken door te zorgen voor een goede installatie en regelmatige reiniging en onderhoud.

Goede installatie van uw ventilatiesysteem

Een goede installatie van een ventilatiesysteem is belangrijk om ervoor te zorgen dat deze optimaal werkt en geen vervelende geurtjes veroorzaakt. Om hier zeker van te zijn is het essentieel om de installatie te laten doen door één van onze vakmannen. Wij weten precies waar elk onderdeel waar en hoe geplaatst moet worden. Zo moeten de ventilatiekanalen bijvoorbeeld zo geplaatst worden dat er voldoende frisse lucht de woning in kan stromen en de vervuilde lucht goed kan worden afgezogen.

Regelmatig reinigen

Het is belangrijk om de ventilatieroosters twee keer per jaar schoon te maken. Dit kunt u doen met een stofzuiger en een sopje. Soms is het nodig om de ventilatieroosters hiervoor los te schroeven. Maak ook de ventielen los om deze te kunnen reinigen in het sop. Let er wel goed op dat u de ventielen op de juiste plek terugplaatst. Om het reinigen van uw ventilatierooster zo gemakkelijk mogelijk te maken een uitleg gemaakt. Lees deze uitleg hier.

Het reinigen en onderhoud van uw ventilatiesysteem en afvoerbuizen kan beter door een specialist uitgevoerd worden.

Regelmatig onderhoud

Met regelmatig onderhoud van uw ventilatiesysteem zorgt u ervoor dat deze langer meegaat, goed blijft werken en geen vervelende geurtjes produceert. Het is verstandig om de volgende richtlijnen aan te houden:

Laat elke twee jaar klein onderhoud uitvoeren. Uw ventilatiebox wordt dan gereinigd en geïnspecteerd.
Laat elke vier jaar groot onderhoud uitvoeren. Uw ventilatiebox wordt dan gereinigd en geïnspecteerd.
Ook worden de ventielen en afvoerkanalen gereinigd.  Als laatste wordt het gehele systeem goed afgesteld.

Mijn ventilatiesysteem lekt water

Lekt uw mechanische ventilatiesysteem water? Een dergelijke lekkage is niet fijn en ook niet de bedoeling. U kunt hierdoor waterschade oplopen en uiteindelijk voor gezondheidsproblemen zorgen. Daarnaast kan het ook een teken zijn dat de ventilatie niet goed werkt. U leest hier hoe u dit probleem kunt oplossen.

Hoe komt het dat mijn mechanische ventilatie lekt?

De oorzaak van een lekkend ventilatiesysteem is meestal terug te vinden bij de ventilatiebox. Deze zorgt namelijk dat lucht wordt afgezogen uit vochtige ruimtes zoals de badkamer, de keuken en het toilet. De afgezogen vochtige lucht wordt vervolgens naar buiten geleidt. Als uw ventilatiebox niet goed werkt dan kan het voorkomen dat deze vochtige lucht in de ventilatiekanalen blijft hangen. Hier zal het vocht uit de lucht dan condenseren en via ventilatieopeningen (de plekken met de minste weerstand) de woning inlopen.

Wat kan ik tegen het lekken doen?

Het is eerst belangrijk om te bepalen waar de lekkage vandaan komt. Het is mogelijk dat de gehele ventilatiebox vervangen moet worden.

Is uw ventilatiebox ongeveer 15 jaar oud? Dan is het heel goed mogelijk dat uw ventilatiebox vervangen moet worden om het probleem op te lossen. Ook kan het zijn dat de box vervangen moet worden omdat deze stuk is gegaan door bijvoorbeeld slecht onderhoud. Om te kunnen constateren wat exact de oorzaak van de lekkage is, is het raadzaam om een onderhoud afspraak in te plannen.

Voordelen van vervangen van uw oude ventilatiebox:

   Energiezuinig, bespaar tot wel € 80 per jaar
   Verbeter het binnenklimaat
   Uitbreidingsmogelijkheden

Onze oplossing:

Zorg ervoor dat de installatie van uw ventilatiesysteem altijd wordt gedaan door een vakman. Deze weet precies wat hij doet en waar hij moet kijken. Ga dus vooral niet zelf aan de slag, als u geen ervaring heeft. Kleine zelf gemaakte foutjes kunnen zorgen voor grote problemen naar verloop van tijd en u bent al uw garantie op de unit kwijt. Als de installatie goed gedaan wordt, bent u er zeker van dat het systeem naar behoren werkt, langer meegaat en niet snel zal gaan lekken.

Door uw ventilatiesysteem regelmatig te laten onderhouden en reinigen zorgt u ervoor dat er niet snel lekkages zullen ontstaan.Het is verstandig om de volgende richtlijnen aan te houden:

Laat elke twee jaar klein onderhoud uitvoeren. Uw ventilatiebox wordt dan gereinigd en geïnspecteerd.
Laat elke vier jaar groot onderhoud uitvoeren. Uw ventilatiebox wordt dan gereinigd en geïnspecteerd.
Ook worden de ventielen en afvoerkanalen gereinigd.  Als laatste wordt het gehele systeem goed afgesteld.

Mijn ventilatiesysteem maakt lawaai

Als uw ventilatiesysteem lawaai veroorzaakt, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Het lawaai kan worden veroorzaakt door de ventilatie unit, maar ook door de luchtkanalen.

Een ventilator kan geluidsoverlast veroorzaken, haperend geluid maken, de ventilatiebox kan trillen en de kanalen kunnen geluid veroorzaken.

Mijn mechanische ventilatie of WTW-unit maakt lawaai.

Dit gebeurt vooral bij oudere mechanische ventilatiesystemen die vaak nog op wisselstroom werken. Wanneer uw ventilatiesysteem in een hogere stand gaat werken merkt u dat er veel meer lawaai / geluid wordt geproduceerd vanuit uw ventilatiebox dan eerder het geval was.
Via de luchtkanalen die door uw gehele woning lopen galmt dit geluid door heel het huis wat vaak als storend ervaren wordt.
Bij nieuwe ventilatieboxen is het geluid van het motortje nauwelijks meer te horen, enkel de luchtverplaatsing is nog hoorbaar in de hoge stand.

Onze oplossing:

Het vervangen van een oude mechanische ventilatie door een nieuw type stille ventilatiebox van bijvoorbeeld Buva, Vent-Axia of Duco. Reparatie van een oudere ventilatiebox is kostbaar vanwege het gebrek aan onderdelen in combinatie met de manuren die er in gaan zitten. Uiteraard bekijken we graag met u wat voor u de beste oplossing is. Neem hiervoor contact met ons op.

Andere voordelen bij vervangen van uw mechanische ventilatie of WTW unit

   Energiezuinig, bespaar tot wel € 80 per jaar
   Verbeter het binnenklimaat
   Uitbreidingsmogelijkheden

Mijn ventilatie-unit maakt een haperend geluid

Wanneer u merkt dat er een haperend of brommend geluid uit uw ventilatie-unit komt is het mogelijk dat één of meerdere lagers versleten zijn.
Lagers in de ventilator zorgen ervoor dat wrijving en belasting geminimaliseerd wordt, wanneer deze slijten gaat de ventilatie-unit meer geluid maken.
Wij zien dit vooral gebeuren bij achterstallig onderhoud of bij verouderde ventilatieboxen waarbij de lagers zo verzwakt zijn dat het apparaat volledig uit balans draait.
Bij oudere ventilatieboxen is het niet rendabel om dit te repareren. U behaalt namelijk een veel hoger rendement met het vervangen van de box voor een nieuwe stille energiezuinige unit.

Onze oplossing:

Indien uw ventilatie unit niet ouder is dan 10 jaar is het vervangen van de volledige motor in uw mechanische ventilatie een optie. Hiervoor kunt u ook terecht bij 123Ventilatie. Let op want dit is niet bij alle systemen mogelijk. Vraag ons naar de mogelijkheden want wij helpen u hier graag bij verder. Reparatie van een oudere ventilatie-unit is kostbaar vanwege het gebrek aan onderdelen in combinatie met de manuren die we voor u in rekening brengen hiervoor. Om dit geluid te voorkomen is onderhoud aan uw ventilatie-unit van groot belang.

U kunt bij ons eenvoudig een eenmalig onderhoud aanschaffen of een abonnement afsluiten om te voorkomen dat u het onderhoud vergeet. Bekijk onze mogelijkheden hier.

Andere voordelen bij vervangen van uw mechanische ventilatie of WTW unit

   Energiezuinig
   Zeer stil
   Gaat minimaal 10 tot 15 jaar mee

Mijn ventilatiebox trilt op de hogere standen

Wanneer uw ventilatiebox niet op de juiste manier is geïnstalleerd en opgehangen, is het mogelijk dat de box op hogere standen gaat trillen. Dit wordt vervolgens doorgegeven aan uw muren en wanden en daardoor is het dan goed hoorbaar.

Onze oplossing:

Heeft u of een andere partij deze unit voor u opgehangen? Dan komen we dit graag voor u repareren echter heeft u geen recht op garantie bij ons.
Wanneer wij de unit voor u hebben opgehangen dan komen we bij u langs om te kijken hoe we dit voor u kunnen oplossen. Mocht het binnen de garantie vallen dan heeft u daar uiteraard recht op. Neemt u in alle gevallen sowieso contact met ons op.

Er komt lawaai uit de ventilatiekanalen

Bij een warmte terugwin unit (WTW unit) kan het voorkomen dat u storende geluiden ervaart vanuit uw luchtkanalen die door de gehele woning lopen. Dit is een veelvoorkomend probleem en wordt veroorzaakt door de aan- en afvoer van lucht. Door deze aan- en afvoer van lucht kunnen minimale trillingen ontstaan die hoorbaar zijn en door u als storend wordt ervaren.

Onze oplossing:

Om het echoën van het geluid te verminderen of te voorkomen is het plaatsen van geluiddempers een goede oplossing. Deze geluiddempers zorgen ervoor dat u minder last heeft van de geluiden en trillingen in uw kanalen. Mocht dit niet voldoende zijn en kunt u bij de ventilatiekanalen dan kunt u ook overwegen om deze te laten vervangen voor geïsoleerde ventilatiekanalen. Wilt u weten welke oplossing voor u het best passende is? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.